Informatievoorziening en dienstverlening aan inwoners: website
Belangrijkste bevindingen uit de zoekopdrachten op de website:
• Minder dan de helft van de gezochte informatie was voor iedereen vindbaar.
• Op veel van de onderzochte webpagina’s ontbreekt essentiële informatie.
• Ruim de helft van de onderzochte webpagina’s voldoet aan de B1-eis.
• Schrijven op B1-niveau is niet geborgd, maar wordt overgelaten aan medewerkers.
• Er is zelden een niet-digitaal alternatief opgenomen.
• Het niet-digitale alternatief is vaak moeilijk vindbaar of er moet een digitale tussenstap voor worden gezet.
Belangrijkste bevindingen uit de documentenstudie en gevoerde gesprekken:
• Voor de dienstverlening aan inwoners is geen beleid vastgesteld door het college of de raad.
• Het beleid dat er is, betreft vooral algemene uitgangspunten.
• De voorgenomen uitvoeringsplannen zijn niet opgesteld en evaluaties zijn niet uitgevoerd.
• Er is beperkt zicht op de ervaringen en behoeften van inwoners met de website.
• Voor verbeteringen zijn beperkt structurele middelen beschikbaar.
Centrale onderzoeksvraag
In hoeverre sluit de informatievoorziening via de gemeentelijke website aan op de wensen en verwachtingen van gebruikers?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Nijmegen |
Provincie(s) | Gelderland |
Ingestuurd door | Jelly Smink |
Onderzoek door | Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s) |
Onderzoeksbureau | Ipsos I&O |