Skip to main content

Informatievoorziening en dienstverlening aan inwoners: website

Datum van publicatie: 2024-04-23

Belangrijkste bevindingen uit de zoekopdrachten op de website:
• Minder dan de helft van de gezochte informatie was voor iedereen vindbaar.
• Op veel van de onderzochte webpagina’s ontbreekt essentiële informatie.
• Ruim de helft van de onderzochte webpagina’s voldoet aan de B1-eis.
• Schrijven op B1-niveau is niet geborgd, maar wordt overgelaten aan medewerkers.
• Er is zelden een niet-digitaal alternatief opgenomen.
• Het niet-digitale alternatief is vaak moeilijk vindbaar of er moet een digitale tussenstap voor worden gezet.
Belangrijkste bevindingen uit de documentenstudie en gevoerde gesprekken:
• Voor de dienstverlening aan inwoners is geen beleid vastgesteld door het college of de raad.
• Het beleid dat er is, betreft vooral algemene uitgangspunten.
• De voorgenomen uitvoeringsplannen zijn niet opgesteld en evaluaties zijn niet uitgevoerd.
• Er is beperkt zicht op de ervaringen en behoeften van inwoners met de website.
• Voor verbeteringen zijn beperkt structurele middelen beschikbaar.

Centrale onderzoeksvraag

In hoeverre sluit de informatievoorziening via de gemeentelijke website aan op de wensen en verwachtingen van gebruikers?

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Nijmegen
Provincie(s)
Gelderland
Ingestuurd door
Jelly Smink
Onderzoek door
Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s)
Onderzoeksbureau
Ipsos I&O